Endodoncja mikroskopowa

Leczenie kanałowe. Endodoncja

Nie trzeba nikogo przekonywać, że zachowanie jak najdłużej własnych naturalnych zębów jest czymś, o co powinniśmy się starać. Przestrzeganie zasad higieny jamy ustnej, dbanie o uzębienie, regularne wizyty u stomatologa, wszystko to powinno być czymś oczywistym. Lecz jeśli pojawiają się schorzenia towarzyszące czy zaniedbania i dojdzie do postępującej próchnicy lub uszkodzenia zęba, może dojść do zapalenia miazgi zęba. Choroba ta może mieć niestety nieodwracalne skutki. Wtedy konieczne stanie się leczenie endodontyczne.
Endodoncja to termin na określenie dziedziny w stomatologii, powszechnie znany też jako leczenie kanałowe. Zabieg ten to jeden z podstawowych zabiegów w stomatologii, choć bywa ostatnią deską ratunku dla zainfekowanego zęba.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Na czym to leczenie polega i kiedy się je stosuje? Leczenie kanałowe musi być podejmowane, gdy pojawiają się problemy zdrowotne zagrażające zachowaniu zęba, a więc gdy sięgają one poziomu korzenia zęba, który tkwi w dziąśle, czyli dotykają miazgi zęba, przykrytej zębiną – warstwą ochronną zęba. Korzeń zęba i miazga to jego serce.
Wyobraźmy sobie, że doszło do uszkodzenia zęba, pęknięcia, złamania lub zaawansowanej próchnicy, tak że np. szkodliwe kwasy z jedzenia oraz bakterie wnikają do wnętrza zęba i powodują jego dalsze uszkodzenie oraz postępującą szybko infekcję. Niestety choroba na etapie chorych kanałów jest tak zaawansowana, że konieczna jest daleko idąca interwencja lekarza dentysty.
Jeśli choroba postępowała, to stomatolog musi opracować ząb, oczyścić za pomocą bardzo cienkich i giętkich narzędzi całą komorę wewnątrz zęba wraz z kanałami, w tym rozgałęzionymi, bocznymi. Pamiętajmy, że chora teraz miazga, jest odżywiana za pomocą połączeń z układem krwionośnym i nerwowym. Tymi drogami wędrują szkodliwe bakterie, ponieważ jest to połączenie z całym organizmem!
Oczyszczenie wnętrza kanałów pozwala na szczelne ich wypełnienie i dalszą odbudowę zęba do normalnych jego rozmiarów za pomocą kompozytu, a w sytuacji znacznego zniszczenia zęba, za pomocą wkładów, nakładów czy koron ceramicznych – prac indywidualnie wykonanych w laboratorium aby najwierniej odtworzyć zniszczone części zęba.
Zabieg jest więc bardzo złożony, wieloetapowy, wymaga kilku wizyt u lekarza. I niebywałej precyzji. Stomatolog operuje narzędziami w niewielkich kanałach miazgi zębowej, które mają kilkunasto milimetrową długość, o średnicy średnio mniejszej niż 0,4 milimetra, często o bardzo złożonym i indywidualnym dla każdego zęba systemie ich rozłożenia. Kanały bywają bardzo wąskie i zakrzywione, tworzą prawdziwą łamigłówkę. Dlatego ważne jest wykorzystanie tomografii komputerowej, która zapewnia trójwymiarowy, precyzyjny obraz leczonego zęba oraz mikroskopu, który wielokrotnie powiększa obraz leczonej okolicy.

Mikroskop. Leczenie endodontyczne

Im lepiej stomatolog widzi, i im więcej widzi, tym lepiej dla powodzenia zabiegu – procedury leczenia kanałowego z odbudową zęba. Stąd w leczeniu endodontycznym standardem jest stosowanie mikroskopu. Mikroskop pomaga lepiej zlokalizować kanały w miazdze, powiększa on obraz leczonego miejsca i je dodatkowo doświetla. Jest szczególnie pożądanym narzędziem, gdy kanały są trudnodostępne, wąskie czy zakrzywione.
Mikroskop pozwala tym samym poznać strukturę konkretnego zęba wraz z postępem choroby na żywo, podczas zabiegu, a nie tylko ze zdjęcia RTG czy tomografii komputerowej. Kanały są lepiej udrożnione, oczyszczone, a następnie dokładniej wypełnione. Mikroskop pozwala unikać błędów, naruszenia innych struktur. Pozwala na super dokładne oczyszczenie wnętrza zęba z patogenów, które nieusunięte, mogą przyczynić się do nawrotu choroby.

Sed ut perspiclatis unde olnis iste errorbe ccusantium lorem ipsum dolor